Een robuuste routekaart in vijf stappen
Met ons duurzame dashboard zijn robuuste bestuurlijke keuzes goed te onderbouwen. Dat helpt om de, vaak beperkte, financiële middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten. De financiële keuzemogelijkheden vertalen we in een beleidsnotitie, die we de routekaart noemen. Deze kaart koppelt duurzaamheidsambities en vastgoedbeleid aan elkaar. Hieronder lees je hoe we dat aanpakken:
Stap 1 – Bepalen toekomstbeeld
Samen bepalen we de duurzaamheidsambities voor de vastgoedportefeuille. We brengen de scope van de opgave in beeld en onderzoeken welke verduurzamingspakketten mogelijk zijn. Ook maken we de koppeling met het MJOP, beleid en regelgeving inzichtelijk. Zo ontstaat een integrale basis voor het vervolg.
Stap 2 – Vertrekpunt in beeld
De nulmeting geeft inzicht in de huidige staat van het vastgoed. Denk aan energieprestaties, onderhoudsniveau en gebruik. Op basis van deze analyse scherpen we – waar nodig – de verduurzamingspakketten aan.
Stap 3 – Opgave in beeld
We brengen de bandbreedte aan verduurzamingsmaatregelen in kaart: van minimaal tot maximaal. Voor elk scenario berekenen we de CO₂-reductie en specificeren we welke maatregelen daarbij horen.
Stap 4 – Financiële vertaling
Alle scenario’s vertalen we door naar concrete investeringen en dekkingsbronnen. Zo krijg je als vastgoedeigenaar helder inzicht in de financiële consequenties én mogelijkheden per object en voor de hele portefeuille.
Stap 5 – Afweging en besluit
We stellen een afwegingskader op waarmee we de verschillende scenario’s objectief beoordelen. Daarna bepalen we samen welk voorkeurspakket past bij elk gebouw. Daarmee ligt er een stevig fundament voor besluitvorming en uitvoering.
Plannen, prioriteren en uitvoeren
Op basis van de routekaart stellen we een uitvoeringsplanning op. Welke gebouwen worden wanneer aangepakt, en op welke manier? Evaluatie, monitoring en advies over mogelijke subsidies zijn standaard onderdeel van de beleidsnotitie.
We denken mee over slimme oplossingen, zoals gezamenlijke aanbestedingen of innovatieve financieringsvormen. Met de eerder genoemde subsidies, of via een split-incentive die contractueel is vastgelegd. Hierbij investeert de eigenaar in verduurzaming van het gebouw, en dragen de huurders bij. Zij profiteren immers van lagere energiekosten. Tijdig het gesprek aangaan is hierbij belangrijk.
Duurzame meerwaarde ontstaat samen
Met ons praktische stappenplan én de multidisciplinaire kennis van het Brink-team bieden we stabiliteit, capaciteit en inhoudelijke slagkracht. We zorgen voor een gestroomlijnde afstemming tussen vastgoed, duurzaamheid, financiën en bestuur. Zo brengen we onze integrale blik over op jouw organisatie, en bouwen we aan breed draagvlak.
Onze strakke procesorganisatie helpt om verwachtingen richting bestuurders goed te managen — en uitvoering vroegtijdig mee te nemen. Samen kijken we of het verstandig is om projecten te clusteren, of juist apart uit te voeren. Of misschien meerdere functies samen te brengen in één duurzaam gebouw.
Dit soort gesprekken activeert bewustwording en stimuleert het maken van échte duurzame keuzes. Want alleen door samen te werken, realiseren we duurzame meerwaarde.
Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met Lester Agten.