De populatie neemt toe en er is steeds meer interesse in duurzaam vervoer binnen en tussen landen, met een groeiende vraag naar een beschikbaar en betrouwbaar treinnetwerk tot gevolg. Capaciteit, veiligheid en betrouwbaarheid hebben uiteraard grote prioriteit. In Nederland en in de rest van Europa. Digitalisering speelt ook hier een steeds grotere rol. Om de treinbeveiligingssystemen internationaal goed op elkaar aan te laten sluiten is een Europese standaard ontwikkeld: EULYNX. Ook Nederland moet aansluiten op de Europese standaard en die verantwoordelijkheid ligt bij ProRail.
Een lang traject
Het implementeren van EULYNX is een complex traject in een bijzonder technische omgeving. Ga maar na: het spoornetwerk bestaat uit maar liefst 7.097 kilometer spoor, 399 stations, 2.419 overwegen, 6.392 wissels en 11.559 seinen. Dat zet je niet zomaar over op een andere standaard.
ProRail heeft hiervoor een ontwikkeltraject gestart en riep de hulp van Brink in. Om de projectbeheersing in goede banen te leiden, hebben we ProRail geholpen bij het implementeren van het risicomanagement en het planningsmanagement. Daarnaast hebben wij geholpen met het opzetten van een projectbeheersplan. We brachten in kaart hoe de beheersprocessen van het ontwikkeltraject in elkaar zitten en maakten vervolgens werkafspraken. In het projectbeheersplan beschreven we samen met de betrokkenen de samenwerkingsafspraken. Van digitale samenwerking met diverse softwaretools, tot afspraken rondom informatiemanagement. Een absolute voorwaarde om een ingewikkeld ontwikkeltraject tot een goed einde te kunnen brengen.
Van lokaal naar digitaal
Het spoornetwerk wordt zo steeds digitaler. Een mooie ontwikkeling, die seinen steeds vaker overbodig zal maken. Daardoor is er minder kans op fouten, en hoeft de machinist minder vaak in te grijpen. Uiteindelijk kunnen de treinen makkelijker, sneller en veiliger achter elkaar aan. Meer capaciteit, veiliger, en betrouwbaarder.
Een mooie maatschappelijke opgave waar we met onze vakgroep projectbeheersing en onze infra expertise met veel plezier aan hebben gewerkt.