De naam van station Hilversum Sportpark verwijst naar het sportcomplex dat in 1920 werd geopend, ontworpen door architect Dudok. In de decennia daarna groeide het gebied uit tot een kantorenpark, maar sport bleef er altijd belangrijk. Onder regie van de gemeente Hilversum transformeert het gebied nu tot een gemengde wijk waar je kunt wonen, werken, leren en sporten. Het stationsgebied speelt daarin een sleutelrol. In het oorspronkelijke stedenbouwkundig plan werd het station verplaatst naar het hart van de wijk. De vraag was: kan dat, ruimtelijk én verkeerskundig? In opdracht van de gemeente en ProRail onderzochten Nexus Rail, Witteveen+Bos, Aveco de Bondt en Brink deze haalbaarheid.
De opgave bleek complex. Het plan had forse impact op de dienstregeling en de spoorveiligheid. Ook de ligging van twee scholen langs het spoor bemoeilijkte de ruimtelijke inpassing. De geschatte kosten van het plan liepen daardoor flink op. En de verwachte toename van reizigers bleek het verlies van forensen uit andere wijken niet te compenseren. Om een breed gedragen oplossing te vinden, is de methodiek value engineering ingezet voor het onderzoek, een multidisciplinaire aanpak om de waarde van een project of product te optimaliseren, door te zoeken naar de ideale balans tussen kosten en functionaliteit. Vanwege onze expertise met deze aanpak faciliteerde Brink vier workshops met de publieke partijen en met de experts van de samenwerkende adviesbureaus.
De focus verschoof van een allesomvattend plan naar een stapsgewijze aanpak die bijdraagt aan de gebiedsontwikkeling, overwegveiligheid en functionaliteit van het station. Er kwamen twee kansrijke alternatieven uit voor de korte termijn: een traverse over het spoor of een tunnel voor fietsers en voetgangers. Daarmee worden de wijken Arenapark en Laapersveld veilig en direct met elkaar verbonden. Op 17 september 2025 stemde de gemeenteraad unaniem in met het vervolgonderzoek.
Het stedenbouwkundig plan wordt nu aangepast. De bredere fietsinfrastructuur, de P+R-voorziening en een mobiliteitshub worden hierin meegenomen. Er blijft ruimte voor een mogelijke nieuwe stationslocatie op langere termijn. Toekomstig onderzoek richt zich ook op het vervangen van de overweg bij het station door een ongelijkvloerse kruising. De doorstroming en veiligheid van het spoor- en wegverkeer wordt daarmee sterk verbeterd. Dit past ook binnen de doelstellingen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail. De gemeente zet blijvend in op actieve participatie met bewoners, bedrijven en instellingen, net als in de eerdere fasen van het project. In samenwerking met alle betrokken partijen groeit een bereikbaar OV-knooppunt dat past bij de ambities van Hilversum en de mensen die er wonen, werken en reizen.
De foto toont het gebied waar de traverse of fietstunnel moet komen.
📷 Wiebe de Jager